Udienza ai giovani partecipanti all’ “Alpha Camp”

Discorso del Santo Padre

Traduzione in lingua inglese

Questa mattina il Santo Padre Francesco ha ricevuto in Udienza i giovani partecipanti all’ “Alpha Camp”.

Pubblichiamo di seguito il discorso che il Papa ha rivolto ai presenti all’incontro:

Discorso del Santo Padre

Cari ragazzi e ragazze, buongiorno e benvenuti!

Ringrazio Mons. Camillo Cibotti, Vescovo di Isernia-Venafro, per le sue parole e soprattutto perché vi ha accompagnati, insieme a diversi sacerdoti, educatori e dirigenti di Alpha, e al Sindaco di Macchia d’Isernia, sede del vostro Campo. “Accompagnare” è una parola-chiave per la Chiesa! Accompagnare.

Per un giorno avete lasciato le colline del Molise per venire a Roma a incontrare il Papa. Vi ringrazio di questo! Lo sento come un regalo per me e per la Chiesa.

Siete giovani italiani e di altri Paesi europei. Siete nati in un contesto che si definisce “secolarizzato”, cioè dove la cultura non è dominata dalla dimensione del sacro, ma dalle realtà del mondo. Tuttavia, nel cuore umano non viene mai meno la sete di infinito, anche dentro di voi, cresciuti con l’informatica, emergono le grandi domande di ogni tempo: da dove veniamo? Che cosa c’è all’origine di tutto? Che senso ha la mia esistenza? E poi, perché c’è tanta sofferenza? Perché colpisce anche i piccoli e gli indifesi?... Sappiate che Dio ama le domande, ama molto le domande; e in un certo senso, le ama più delle risposte. Perché? Ma è chiaro: perché le risposte sono chiuse, le domande sono aperte. Una persona che soltanto vive di risposte è una persona che è abituata a chiudere, chiudere, chiudere. Una persona che vive di domande è una persona abituata ad aprire, aprire, aprire. E Dio ama le domande. Infatti Gesù, ai primi due che lo seguirono un giorno, sulle rive del Giordano, si rivolse con queste parole: «Che cosa cercate?» (Gv 1,38): una domanda. Prima di dare risposte, Gesù insegna a farsi una domanda essenziale: “Che cosa cerco?”. E ognuno di voi deve farsela: che cosa cerco? Se uno si fa questa domanda, è giovane, anche se ha ottant’anni. E se non se la fa, è vecchio, anche se ne ha venti. Siete d’accordo?

La settimana scorsa sono stato in Canada, e ho incontrato le popolazioni indigene, i cui antenati abitavano quelle terre prima della colonizzazione. Loro sono custodi di valori e tradizioni ancestrali, ma vivono in un Paese molto moderno, molto secolarizzato. Adesso, guardando voi, pensavo ai giovani di quei popoli indigeni. Così diversi da voi, eppure così simili, anzi direi di più: così uguali. Uguali nel senso dell’umanità, di ciò che qualifica il nostro essere umani, cioè la relazione con Dio, con gli altri, con il creato e con sé stessi nella libertà, nella gratuità, nel dono di sé. Questa relazione esprime una “incompiutezza”, un desiderio di pienezza, pienezza di vita, di gioia, di significato. Ecco, Gesù Cristo è la pienezza: noi siamo tutti incompiuti, siamo in strada, in cammino. E dobbiamo avere questa consapevolezza.

Per questo, qualche anno fa, ho scritto una lunga lettera ai giovani del mondo iniziandola così: «Cristo vive. Egli è la nostra speranza e la più bella giovinezza di questo mondo. Tutto ciò che Lui tocca diventa giovane, diventa nuovo, si riempie di vita. […] Lui vive e ti vuole vivo! Lui è in te, Lui è con te e non se ne va mai. Per quanto tu ti possa allontanare, accanto a te c’è il Risorto, che ti chiama e ti aspetta per ricominciare. Quando ti senti vecchio per la tristezza, i rancori, le paure, i dubbi o i fallimenti, Lui sarà lì per ridarti la forza e la speranza» (Esort. ap. Christus vivit, 1-2).

Questo valeva per Andrea e Giovanni, per Simone e Giacomo, che diventarono discepoli e apostoli di Gesù. E questo vale per me, che ho sentito la chiamata un certo giorno quando avevo diciassette anni. E questo vale per te, per te, per ognuno di noi, per voi, ragazzi e ragazze dell’epoca di internet. Gesù rimane sempre il principio e il fine, l’alfa e l’omega. Ma aperti, in cammino, sempre. Non chiusi.

Il vostro campo si chiama “Alpha”, come il metodo di evangelizzazione a cui si ispira. Alpha è sinonimo di nascita, di inizio, di un’alba di vita… Cristo è “alfa”, cioè principio, ed è anche “omega”, cioè fine, compimento, pienezza. Così, con Cristo, questo microcosmo che è l’essere umano può essere salvato dalla voragine della morte e del negativo e può entrare nell’attrazione di Dio, del Dio della vita, del Dio dell’amore. Unito a Gesù, ognuno di noi diventa un seme destinato a germogliare, a crescere, a portare frutto. Ma bisogna seguire Lui! Dire no all’egoismo, dire no all’egocentrismo, dire no all’apparire più di quello che siamo. No. Saper dire di no a ogni chiusura. Essere sé stessi e non gonfiarsi, nemmeno abbattersi, riconoscersi per quello che si è, questa è la vera umiltà. E di fronte al male che c’è in noi e intorno a noi, non scappare, non evadere dalla realtà, non chiudersi in sé stessi, ma prendere ciascuno la propria parte di responsabilità – Gesù dice “la propria croce” – e portarla, con amore, con gioia. Non da soli, no, non è possibile: sempre con Gesù, Lui davanti e noi dietro.

Questo ci dà pace, ci dà sicurezza: siamo con Lui, che ci conosce e ci ama più di noi stessi, e vuole per ognuno di noi una pienezza originale, una pienezza unica per ciascuno. Dio non vuole fotocopie, ma solo originali. Sapete chi amava dire così? Un giovane, il Beato Carlo Acutis. Un ragazzo italiano, nato in Inghilterra e cresciuto a Milano, uno come voi, figlio di questo tempo, appassionato di computer, soprattutto innamorato di Gesù, dell’Eucaristia, che chiamava “l’autostrada per il Cielo”. La vita terrena di Carlo è stata breve, molto breve, ma è stata piena. È stata come una corsa, una rincorsa verso il Cielo. Ha preso la rincorsa dal giorno della sua prima Comunione, quando ha incontrato Gesù nel suo Corpo e Sangue. Sì, perché Gesù non è un’idea o una regola morale, no, Gesù è una persona, un amico, un compagno di strada.

Ragazzi e ragazze, vi lascio con questo caldo e con questo augurio: che Gesù diventi il vostro grande Amico, il vostro Compagno di strada. Che Gesù vivo diventi la vostra vita! Ogni giorno e per sempre. E riprendo il detto di Carlo Acutis: per favore, non siate delle fotocopie, ognuno di voi originale! Grazie di essere venuti! Buon campo e buon cammino!

[01169-IT.02] [Testo originale: Italiano]

Traduzione in lingua inglese

Dear young friends, good morning and welcome!

I thank Bishop Camillo Cibotti of Isernia-Venafro for his kind words and particularly because he has accompanied you here, along with a number of priests, educators and directors of “Alpha”, and the Mayor of Macchia d’Isernia, the site of your Camp. “Accompany” is an important word for us in the Church! Accompany.

Just for today, you left hills of Molise in order to come to Rome and meet the Pope. Thank you for this! I feel that it is a gift for me and for the Church.

You are young people who come from Italy and other countries of Europe. You were born into a world that we speak of as “secularized”, meaning that our culture is more influenced by the realities of this world than by the dimension of the sacred. Nonetheless, deep within the human heart there is always a thirst for something greater, for the infinite. You too, who have grown up with instant information, are asking the great questions that arise in every age. Where do we come from? What is at the origin of all that exists? What is the meaning of my life? But also: Why is there so much suffering in the world? Why do little children and innocent people suffer as they do? You should know that God loves questions; in a way, he loves questions more than answers. Why? Obviously, because the answers are closed, while the questions are open. A person who only lives on answers is a person used to being closed, closed, closed. A person who lives on questions is a person used to being open, open, open. And God loves questions. Jesus asked the first two young people who followed him one day on the banks of the Jordan: “What are you looking for?” (Jn 1:38). A question. Everybody should ask that question: What am I looking for? If you ask that question, it means that you are young, even if you are eighty years old. If you don’t ask it, you are old, even if you are only twenty. Am I right?

Last week I was in Canada, where I visited the indigenous peoples whose ancestors lived in those lands before the colonization. They are guardians of ancestral values and traditions, yet they live in a country that is very modern and very secularized. Looking at you, I thought of the young men and women of those indigenous peoples. They are very different from yourselves, yet also very similar; I would even say that they are just like you. Just like you in the sense of being human, of sharing in the things that make us human, such as our relationship with God, with others, with creation and with ourselves, in freedom, generosity and self-giving. All those relationships are a sign that we are somehow “incomplete”: we long for fulfilment, fullness of life, joy and meaning. And Jesus Christ is fullness: all of us are unfinished, on the road, making a journey. We need to be aware of that.

That is why, a few years ago, I decided to write a long letter to the young people of the world. I started with these words: “Christ is alive! He is our hope. In a wonderful way, he brings youth to our world and everything he touches becomes young, new and full of life… Christ is alive and he wants you to be alive! He is in you, he is with you and he never abandons you. However far you may wander, he is always there, the Risen One. He calls you, and he waits for you to return to him and start over again. When you feel you are growing old out of sorrow, resentment or fear, doubt or failure, he will always be there to restore your strength and your hope” (Christus Vivit, 1-2).

That was the case with Andrew and John, and with Simon and James, who became Jesus’ disciples and apostles. It was also the case for me: I heard his call one day when I was 17 years old. And it is the case for you, and you, and you…, all of you, the children of the internet age. Jesus always remains the beginning and the end, the Alpha and the Omega. But [remain] open, journeying, always. Not closed.

Your Camp is called “Alpha”, like the method of evangelization that inspired it. Alpha is another word for birth, a new beginning, the dawn of new life… Christ is “Alpha”, the beginning, but he is also “Omega”, the end, completion and fulfilment. In union with Christ, each of us, as the microcosm we are, can be saved from the abyss of death and negativity, and can enter into the positive attraction of God, life and love. In union with Jesus, each of you becomes a seed destined to blossom, to grow and bear fruit. But we need to follow him! That means saying no to selfishness, to self-centeredness, to wanting to appear other than what we are. No! Saying no to being closed in every form. It means being ourselves, neither puffed up nor downcast, but seeing ourselves for who we are. That is true humility. And, when faced with the evil that is within us and around us, not to escape, not to evade reality, not to close in on ourselves, but to shoulder, each one of us, our own share of responsibility – Jesus says “our own cross” – and to bear it with love and with joy. Not all by ourselves, either, for that is impossible, but always with Jesus, with him leading and ourselves following.

This gives us true peace and security. We are in the presence of Jesus, who knows us and loves us more than we do ourselves, and who wants each of us to find his or her own unique, personal fulfilment. God does not want photocopies, only originals. You know who used to say that? It was Blessed Carlo Acutis, a young Italian born in England and raised in Milan. He was someone like yourselves, a child of this time, passionate about computers and, above all, in love with Jesus and the Eucharist, which he called “the highway to heaven”. Carlo’s life on earth was brief, very brief, but it was a full life. It was like a race, a race to heaven. He set out on that race from the day of his First Holy Communion, when he encountered Jesus in the sacrament of his Body and Blood. Yes, because Jesus is not an idea, or a moral precept. Jesus is a person, a friend, a companion along the way.

Dear young friends, I leave you with this heat and with this prayer: may Jesus become your great Friend, your Companion along the way. May the living Jesus become your life! Every day and forever. I repeat what Carlo Acutis said: please, don’t be photocopies, but originals, every one of you! Thank you for having come! Enjoy camp and keep pressing forward!

[01169-EN.02] [Original text: Italian]

[B0581-XX.02]


Football news:

<!DOCTYPE html>
Kane on Tuchel: A wonderful man, full of ideas. Thomas in person says what he thinks
Zarema about Kuziaev's 350,000 euros a year in Le Havre: Translate it into rubles - it's not that little. It is commendable that he left
Aleksandr Mostovoy on Wendel: Two months of walking around in the middle of nowhere and then coming back and dragging the team - that's top level
Sheffield United have bought Euro U21 champion Archer from Aston Villa for £18.5million
Alexander Medvedev on SKA: Without Gazprom, there would be no Zenit titles. There is a winning wave in the city. The next victory in the Gagarin Cup will be in the spring
Smolnikov ended his career at the age of 35. He became the Russian champion three times with Zenit

16:27 Letter to the People of God at the end of the Synod of the Church 2024: Synodality is the way God expects of the Church
10:58 Messaggio del Santo Padre ai partecipanti all’VIII Festival della Migrazione (25-28 ottobre 2023)
21:44 USA: Representatives from Catholic and Pentecostal Churches Meet for Ecumenical Dialogue
21:32 Bishop tells UK parliament prayer will conquer jihadism
21:28 Catholic Patriarch of Jerusalem’s moving letter on the situation in the Holy Land
10:31 Messaggio del Santo Padre in occasione dei 180 anni di fondazione della Pontificia Opera della Santa Infanzia
9:35 Concistoro Ordinario Pubblico per la creazione di 21 nuovi Cardinali
9:00 Concistoro Ordinario Pubblico: Assegnazione dei Titoli e delle Diaconie ai nuovi Cardinali
10:37 Udienza ai Membri dell’Associazione “Familia da Esperança”
10:02 Lettera del Santo Padre Francesco alla Comunità Cattolica del Viet Nam in occasione dell’adozione dell’Accordo sullo Statuto del Rappresentante Pontificio Residente e sull’Ufficio del Rappresentante Pontificio Residente della Santa Sede in Viet Nam
7:30 Telegramma del Santo Padre, a firma del Cardinale Segretario di Stato, per le vittime dell’incendio a Qaraqosh (Iraq)
22:09 These are the changes announced by the Vatican for its Museums as of January 2024
22:06 Iraq: Archbishop speaks of grief after 100 killed in wedding fire
21:59 After WYD, Pope receives Portuguese Prime Minister at Vatican
21:55 German Catholics Donated 673 Million Euros to Projects Worldwide
21:52 Pope attends surprise meeting of priests in Rome area where murders have occurred
21:43 Letter #129, 2023, Thurs, Sep 28: Strickland
10:00 Avvisi ai giornalisti
10:00 Le Lettere Credenziali dell’Ambasciatore di Malaysia presso la Santa Sede
22:28 What Came Out of the Pope’s Apostolic Journey to Marseille? The Pope Himself Explains It
17:06 Cardinal Sako, Patriarch of Chaldean Catholics Says: “I’m Disappointed by the Holy See’s Position”
6:51 Intervento di S.E. Mons. Paul Richard Gallagher all’UN High-level Meeting to Commemorate the International Day for the Total Elimination of Nuclear Weapons
23:44 Egypt bans niqab in schools
23:41 Pope Announces Second Part of Encyclical “Laudato Si” Will Be Called “Laudate Deum”
23:39 Macao: Opening Ceremony of the “Art for God” Artworks and Spiritual Reflections Exhibition
23:32 Unprecedented: Pope Francis creates a public university at Vatican to respond to global crisis of meaning
23:27 Pope Francis chooses 2023 and 2024 World Youth Day themes for dioceses
23:23 Chechnya and Nagorno Karabakh: the Caucasus, crossroads of the Russian world
23:19 U.S. Undersecretary of Homeland Security visits the Vatican
10:01 Comunicato del Dicastero per i Laici, la Famiglia e la Vita
23:46 The Pontifical Commission for the Protection of Minors concludes Plenary Assembly 2023
16:17 Exorcist Talks about the Devil, End Times and Doors that Are Opened with Reiki, Ouija and Others
16:12 Pope Francis Speaks Harshly Against Child Pornography: “Criminality at the Service of Mobile Phones
16:09 Benedict XVI’s Biographer Defends the Deceased Pope . . . from the President of the German Bishops!
23:30 On Sunday, Pope attends Italian Senate for death of former Italian president
23:25 Rupnik was not “the cause”: Vatican clarifies why Cardinal Ladaria asked for dispensation from Synod
23:22 What criteria does God follow to reward us? Pope Francis explains from the Vatican
23:02 Is the Pope frustrated, did he talk about euthanasia with Macron? Three answers on flight from France to Rome
22:59 Pope Talks in Marseilles About the Mediterranean as Cradle of Civilization and Graveyard of Dignity
22:57 The Pope’s second and last day in France: from Macron to the Missionaries of Charity and 100,000 French in the streets
22:49 How Do I Know If I Trust God? Pope Explains It in Marseilles with Two Women: Mary and Elizabeth
23:23 Pope in France: his first day in France
18:57 Letter #123, 2023, Sun, September 10: Letter from La Salette
10:04 Lettera del Santo Padre all’Inviato Speciale a presiedere la Messa di chiusura del IV Forum Europeu de Irmandades e Confrarias con l’incoronazione canonica della Madonna Addolorata Basilica di Mafra, Portogallo (17 settembre 2023)
10:05 Messaggio del Santo Padre Francesco, a firma del Cardinale Segretario di Stato Pietro Parolin, in occasione della Giornata Internazionale dell'Alfabetizzazione
22:30 Document proves that nuns and religious in Rome saved 3,200 Jews during Nazi persecution
10:29 Udienza ai partecipanti alla XLVII Settimana Biblica Nazionale
22:51 Pope Francis: two hours listening to Ukrainian bishops. He explained to them his words about Russia
22:48 India: Omission of religious persecution in Manipur conflict denounced
17:04 Catholic priests, with Vatican backing, make study visit to Orthodox Armenians
16:50 New-born and All His Family To Be Beatified
16:39 Five “Curiosities” That You Didn’t Know About Pope Francis in Mongolia (with Photos)
16:31 [From Rome] Pope Francis in Asia: A Trip to Mongolia to Evangelize with Messages for Russia and, Especially, for China
19:25 Pope Francis and His “Press Conference” on His Return from Mongolia in Ten Interesting Main Points
19:21 This was the Pope’s last day in Mongolia
15:16 Viaggio Apostolico di Sua Santità Francesco in Mongolia (31 agosto – 4 settembre 2023) – Cerimonia di congedo dalla Mongolia all’Aeroporto Internazionale di Ulaanbaatar, telegramma al Presidente della Mongolia, telegrammi ai Capi di Stato e arrivo a Roma
8:58 Viaggio Apostolico di Sua Santità Francesco in Mongolia (31 agosto – 4 settembre 2023) – Incontro con gli Operatori della Carità e Inaugurazione della Casa della Misericordia
19:53 Pope Francis’ second full day in Mongolia
21:49 Letter #123, 2023, Sat, September 2: Letter from Garabandal
19:52 Viaggio Apostolico di Sua Santità Francesco in Portogallo in occasione della XXXVII Giornata Mondiale della Gioventù (2 – 6 agosto 2023) - Via Crucis con i Giovani nel Parque Eduardo VII
15:34 Viaggio Apostolico di Sua Santità Francesco in Portogallo in occasione della XXXVII Giornata Mondiale della Gioventù (2 – 6 agosto 2023) – Confessione di alcuni Giovani della GMG e Incontro con i Rappresentanti di alcuni Centri di Assistenza e di Carità nel Centro Paroquial da Serafina
15:03 Lisbon WYD (Day 3): This Was the Pope’s Morning on His Third Day in Portugal: He Heard Young People’s Confessions, and Met a 106-Year-Old Woman
11:43 Viaggio Apostolico di Sua Santità Francesco in Portogallo in occasione della XXXVII Giornata Mondiale della Gioventù (2 – 6 agosto 2023) – Confessione di alcuni Giovani della GMG e Incontro con i Rappresentanti di alcuni Centri di Assistenza e di Carità nel Centro Paroquial de Serafina
1:05 Lisbon WYD (Day 3): How Is My Love? Concrete or Abstract? Pope Francis’ Simple but Profound Meditation in Lisbon
18:13 Lisbon WYD (Day 2): On the Morning of the Pope’s Second Day in Portugal, He Offered a Mass for the Relatives of a Woman Who Was in Lisbon for the WYD and Died as the Result of An Accident, and for University Students
11:40 Viaggio Apostolico di Sua Santità Francesco in Portogallo in occasione della XXXVII Giornata Mondiale della Gioventù (2 – 6 agosto 2023) - Incontro con i Giovani Universitari presso la Universidade Católica Portuguesa di Lisbona
8:18 Viaggio Apostolico di Sua Santità Francesco in Portogallo in occasione della XXXVII Giornata Mondiale della Gioventù (2 – 6 agosto 2023) - Cerimonia di Accoglienza presso il Parque Eduardo VII
7:45 Viaggio Apostolico di Sua Santità Francesco in Portogallo in occasione della XXXVII Giornata Mondiale della Gioventù (2 – 6 agosto 2023) - Incontro con i Giovani di Scholas Occurentes presso la sede di Cascais
1:05 “Be Influencers”: Cardinal Tagle’s Great Reflection That Merited a Long Ovation of Influencers in Lisbon
0:33 WYD Lisbon 2023 (day 2): Pope explains to hundreds of thousands of young people what it means “to be called by name”
0:18 Lisbon WYD (Day 2): This Was the Pope’s Afternoon on His Second Day in Lisbon Among Hundreds of Thousands of Young People
0:01 Lisbon WYD (Day 1): Three Grandparents Bid Pope Farewell in the Vatican Before His Departure for Lisbon
23:57 WYD Lisbon 2023 (day 1): This was the Pope’s afternoon on his first day in Lisbon
17:53 Viaggio Apostolico di Sua Santità Francesco in Portogallo in occasione della XXXVII Giornata Mondiale della Gioventù (2 – 6 agosto 2023) - Incontro con il Presidente dell’Assemblea della Repubblica e con il Primo Ministro nella Nunziatura Apostolica di Lisbona e recita dei Vespri nel Mosteiro dos Jerónimos di Lisbona
17:20 Lisbon WYD (Day 1): Pope Francis Is Welcomed at the Lisbon Airport by the President of Portugal
17:15 Lisbon WYD (Day 1): Nine Drones Intercepted, 200,000 Young People Attend First Mass and Other Amazing Data
12:36 Viaggio Apostolico di Sua Santità Francesco in Portogallo in occasione della XXXVII Giornata Mondiale della Gioventù (2 – 6 agosto 2023) – Accoglienza Ufficiale, Cerimonia di Benvenuto, Visita di Cortesia al Presidente della Repubblica del Portogallo e Incontro con le Autorità, la Società Civile e il Corpo Diplomatico
9:26 Viaggio Apostolico di Sua Santità Francesco in Portogallo in occasione della XXXVII Giornata Mondiale della Gioventù (2 – 6 agosto 2023) – La partenza da Roma, Telegramma al Presidente della Repubblica Italiana e Telegrammi ai Capi di Stato
6:10 Viaggio Apostolico di Sua Santità Francesco in Portogallo in occasione della XXXVII Giornata Mondiale della Gioventù (2 – 6 agosto 2023) – La partenza da Roma e il telegramma al Presidente della Repubblica Italiana
10:00 Lettera del Santo Padre al nuovo Rettore Magnifico della Pontificia Università Lateranense
10:00 Decreto di Nomina dei membri del Consiglio Superiore di Coordinamento della Pontificia Università Lateranense
14:34 Vatican’s Cycling Team Participates in the Cycling World Championship in Scotland
14:31 Pope Francis will paint with a revolutionary brush the new world dreamed of by the young people of Scholas Occurrentes
14:26 Catholic Church in USA recognizes three women with highest pro-life distinction
2:02 European Court of Human Rights to determine whether it was legal to ban worship by COVID
22:27 The Parable of the Merchant of Precious Pearls Explained by the Pope (With Concrete Questions To Be Applied in Life)
1:48 Vatican Secretary of State Explains What a Papal Representative Is and What It Will Mean for the Pope to Have Such a Figure in Vietnam
22:17 Pope Francis Makes History: First Pope on Facebook Live
21:40 Israeli Journalist Dresses as a Franciscan and Makes Visible Jews’ Discrimination Against Catholics
10:06 Viaggio Apostolico di Sua Santità Francesco a Marsiglia per la conclusione dei “Rencontres Méditerranéennes” (22-23 settembre 2023) - Programma
10:01 Viaggio Apostolico di Sua Santità Francesco a Marsiglia per la conclusione dei “Rencontres Méditerranéennes” (22-23 settembre 2023) - Avviso n. 1
11:07 Telegramma del Santo Padre a firma del Cardinale Segretario di Stato Pietro Parolin per i danni causati dagli incendi in Grecia
6:37 Lettera del Santo Padre in occasione del 30° anniversario degli attentati alla Basilica Papale di San Giovanni in Laterano e alla Chiesa di San Giorgio al Velabro
23:17 Letter #117, 2023, Thurs, July 27: Hilarion
15:27 Archbishops demand West lift sanctions crippling Christian community
15:22 Christians in India Suffer More Than Two Attacks a Day
14:34 Pope Francis hopes that World Youth Day in Lisbon will be a “seed for the world’s future”
8:54 Viaggio Apostolico di Sua Santità Francesco in Portogallo in occasione della XXXVII Giornata Mondiale della Gioventù (2 - 6 agosto 2023) – Statistiche
8:22 Messaggio del Santo Padre ai partecipanti al Festival dei Giovani (26-30 luglio, Medjugorje)
0:50 Vietnam and Vatican: Holy See to have resident papal representative in socialist country